Vidste du at
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit. Accusamus amet animi, asperiores error facilis iusto laboriosam.

Behandling af parodontose

– smertefri og forebyggende behandling

Parodontose er tandkødsbetændelse, som har spredt sig til tandrødderne. Tilstanden fører til nedbrydning af de fibrene, der normalt fastgør tænderne til kæbeknoglen, hvilket medfører en tilbagetrækning af knoglen.

Det kan have ødelæggende konsekvenser for dine tænder og tandkød, hvis det ikke behandles, da manglende behandling fører til løse tænder og i værste tilfælde tab af tænder. Kontakt os hvis du er bekendt med, at du har parodontose eller har du mistanke om, at det kunne være tilfældet. Så kan du blive undersøgt af en erfaren tandlæge med speciale i parodontose.

Ring og bestil en tid
Ring på tlf. 86 47 76 77
godkendt
Er du ny patient?
Kom godt igang hos os
Typisk forløb med parodontose
  • Overslag og gennemgang af behandlingsplan
  • Parodontal undersøgelse og Diagnostik (PUD) samt instruktion i optimale hjælpemidler til renhold
  • Udvidet tandrensning og tandrodsrensninger i dybe tandkødslommer
  • Opfølgende rensninger typisk hver 3., 4. eller 6. måned

Tand
Tandbehandling i høj kvalitet
Tryghed og professionalisme
hjerte
Dedikeret behandlerteam
Hvad er parodontose?

Parodontose er en udbredt sygdom hos mange voksne danskere. En kronisk betændelse i tandkød og knogle, der, hvis ubehandlet, kan have alvorlige konsekvenser for dit immunforsvar og øge risikoen for kroniske sygdomme som hjerte/kar-lidelser og diabetes. Omvendt kan kroniske sygdomme også påvirke parodontosen eller forværre den.

Symptomerne på parodontose:

• tandkød som bløder
  • dårlig ånde eller smag
  • smerter
  • løse tænder og endda tandtab

Har du tandkødslommer, der måler mere end 4 mm, anbefaler vi en omfattende parodontose-undersøgelse. Dette inkluderer en grundig registrering af tandkødslommernes tilstand, hvilket giver os en nøjagtig vurdering af sygdommens fremskridt. Baseret på denne vurdering udarbejder vi en skræddersyet behandlingsplan for at håndtere parodontose og fremme din munds sundhed.

Vi åbner igen på mandag:
Klinik: 07:45 - 17:00
Telefon: 07:45 - 16:30
Du kan ringe til os på:
Bestil tid her

Sådan behandler vi parodontose

• Måling af tandkødslommerne: Ved parodontosekontrol måler vi dybden af tandkødslommen mellem tandkød og tand. Normalt er lommen 2-3 mm dyb, men en dybere lomme kan indikere parodontose.
  • Parodontoseundersøgelse (PUD): Hvis lommen måler over 4 mm, udfører vi en grundig PUD-undersøgelse. Dette indebærer en omfattende registrering af tandkødslommer ved 6 punkter pr. tand. Vi måler tandkødsranden, registrerer evt. løsning af tænderne samt andre sygdomstegn. Dette giver os et præcist billede af sygdommens omfang. Findes der efterfølgende ændringer af forholdene ved eftersynet, vil der være behov for at foretage nye målinger og sammenligne med de tidligere mål.
  • Behandling: Efter en PUD-undersøgelse udfører vores tandplejere en grundig rengøring af tænderne. Dette inkluderer fjernelse af synlig tandsten samt alt det tandsten, som sidder skjult under tandkødet. Alle skadelige bakterier fjernes omhyggeligt, og tandens rodoverflade glattes for at forhindre nye belægninger sætter sig fast. Når der er helt rent både over og under tandkødet, har vævet mulighed for at hele op og stramme ind om tanden.
  • Samarbejde: Et tæt samarbejde mellem dig og behandleren er afgørende for at opnå de bedste resultater. Den vigtigste faktor for at forbedre tandkødets tilstand er, hvordan du vedligeholder dine tænder derhjemme. Din primære opgave er at fjerne bakterier fra overfladerne og mellem tænderne dagligt, så du skaber et miljø, der muliggør heling under tandkødet. Vi vil grundigt guide dig i, hvordan du bedst plejer og rengør dine tænder, og vi giver anbefalinger om brug af mellemrumsbørster. Ved hvert kontrolbesøg følger vi op og vurderer, om der er behov for ændringer i din rengøringsrutine eller justering af de redskaber, du bruger.
Overhold dine indkald og undgå parodontose
Det er vigtigt, at du under et parodontoseforløb overholder de anbefalede intervaller på 3-4 mdr. Efter en tandrensning tager det 3-4 mdr. for bakterierne i tandkødslommerne at bygge sig selv om til igen at blive skadelige. Hvis kontroller og rensninger udsættes, får man derfor ikke det optimale ud af parodontosebehandlingen, og situationen kommer ud af kontrol. Konsekvensen heraf er, at dine tænder mister unødigt fæste, og at prognosen for, at du kan bevare dine egne tænder livslangt nedsættes markant. Ved hvert besøg hos tandplejeren tager vi stilling til indkaldeintervallet, vurderet ud fra resultatet af sidste tandrensning og målinger, samt ikke mindst hvor god du har været til at bruge de hjælpemidler, vi har anbefalet dig.
Hvorfor opstår parodontose?
Dårlig mundhygiejne, stress, rygning, systemiske sygdomme (eksempelvis diabetes) og arvelighed er kendte faktorer for udvikling af parodontose. Mangel på C- & D-vitamin har vist sig at have en sammenhæng til parodontose.
Rygning og parodontose
Der ses en tydelig sammenhæng mellem rygning og parodontose. Nikotin får blodkarrene til at trække sig ind i vævet, og derved får man en dårligere heling, da vævet bliver dårligere til at bekæmpe de dårlige bakterier. Derfor anbefaler vi altid et rygestop for at få det bedste resultat af en parodontosebehandling.
Parodontosekirurgi
Når vi har lavet den tidligere omtalte PUD og efterfølgende rensning hos tandplejeren, laver vi oftest en kontrol af parodontosen efter 3-4 måneder, og hvis der ikke er sket en forbedring, og der ses lommer på >6 mm., anbefaler vi parodontosekirurgi. Formålet med dette er, at mindske lommen, så patienten og tandplejeren kan rense optimalt og herved bremse udviklingen af parodontosen. I nogle tilfælde kan tanden efterfølgende synes længere, men gevinsten er, at kunne bevare sine egne tænder længere, end hvis indgrebet ikke blev foretaget.
Gode råd til parodontose
• Grundig daglig mundhygiejne
• Overholdelse af indkald hos tandplejeren/tandlægen
• Rygestop
Grundig (lovpligtig) registrering af parodontosens omfang
Her vil tandplejeren måle dine tandkødslommer, hvor langt dit tandkød har trukket sig tilbage og hvor der er aktiv betændelse. Man laver en paradentose journal. Dette er afgørende for at planlægge den endelige parodontose behandling, og for at kunne kontrollere at det bliver bedre i fremtiden. Denne registrering vil hedde “PUD” eller Parodontal Undersøgelse og Diagnostik på din regning og tage mellem 20-30 min. Dette kan virke som lang tid uden du føler der sker så meget, men det er en afgørende del af parodontosebehandlingen, og også den eneste måde du fortsat kan få tilskud til tandrensning på.
Din egen indsats er meget vigtig hvis parodontose behandlingen skal gå godt.
Individuel forebyggende behandling, udvidet tandrensning samt tandrodsrensning.
Her vil tandplejeren lægge en individuel plan til dig, og du instrueres i de hjælpemidler der er bedst til renhold af dine tænder. Der foretages desuden grundig tandrensning og tandrodsrensning hvor dine tandkødslommer er 5 mm dybe eller derover. Tandplejeren har nogle meget fine tandrensnings instrumenter, der ofte vil kunne rense tandsten op af tandkødslommerne, som har været svært tilgængeligt for tandlægen tidligere. Hvis det er første gang du besøger tandplejeren vil du derfor ofte opleve at tandrensningen tager meget længere tid, og tænder og tandkød kan være mere ømme bagefter. Nogle tolker fejlagtigt dette som en dårligere tandrensning – det er lige præcis modsat. Synes man det er ubehageligt at få renset tænder i længere tid kan man få bedøvelse. Når man har været igennem den første “store” tandrensning vil man opleve, at de efterfølgende kontroller og rensninger ikke er nær så omfattende eller generende. Hvis man vel at mærke holder tænderne grundigt rene hjemme med de anbefalede hjælpemidler.
Parodontose kan bekæmpes
Parodontose er en ond cirkel der skal brydes. Det vil kræve investering af tid og penge til en både længere og dyrere tandrensning og registrering end du har været vant til. Og første gang kan det også være mere ømt end du er vant til da der bliver fjernet mere tandsten. Dette kan være svært at acceptere, da man ofte ikke mærker noget til parodontose før det er så udbredt at det kan være for sent.
Hvis du får brudt den onde cirkel med grundigt renhold af dine tænder derhjemme og regelmæssige besøg hos tandplejeren, vil du opleve at det bliver rart at få renset dine tænder, de vil se flottere ud, og du vil få en sundere fornemmelse i din mund. Og vigtigst af alt du kan bevare dine egne tænder. Det vil altid være meget billigere at investere i pleje af egne tænder, end at lade sygdommen udvikle sig og senere gå igennem en dyr behandling med erstatning af mistede tænder. Man tygger flere tusinde gange i døgnet og det er nu rarest når tænderne sidder fast…
Er du igang med parodontose behandling og oplever du at tænder allerede sidder løse, eller du ligefrem mister tænder, kan vi stadig hjælpe. Så vil din tandplejer henvise til din tandlæge for en snak om behandlingsmuligheder.
briller
Ny patient?
Du er velkommen som ny patient hos Tandlægerne Spentrup.
Nuværende patient?
Ring på 86 47 76 77
eller kontakt os her.
gris
Finansiering?
Vi samarbejder
med SPARXPRES
Tandlægeskræk?
Vi hjælper dig af med din tandlægeskræk.